lördag 24 mars 2018

Med fyrfota vän på trevligheter

Många gånger har maken och jag förvånat oss över att våra fyrfota vänner som bär päls inte får medan tvåfota med päls får samtidigt som fyrfota utan päls men som egentligen är tvåfota också får. I Sverige i alla fall.
Visst är det väl konstigt! 
Ur allergisynpunkt förstår vi att det kan bli knepigt och allergier av alla sorter ställer till det för många. Det är besvärligt att undvika pollen på våren, kvalster i sängar och damm överallt inomhus och kyla utomhus. Vi får ju alla hjälpas åt så gott det går. 

Men om det inte är någon på plats som är just pälsallergiker, om vännen med päls är rumsren - ja den fyrfota då alltså, den tvåfotade får man väl utgå ifrån är rumsren, men man kan ju inte så noga veta, - då har vi svårt att förstå att den fyrfotade pälsbärande, rumsrena, tysta och snälla vännen inte får gå med oss in på restaurangerna. Han sitter ju under bordet och där är det ju inte så himla ovanligt att vanliga tvåfotade också tillbringar viss tid.

Nåväl, vi har funnit en plats som med öppna armar och ett brett leende tar emot vår fyrfotade pälsbeklädda vän och oss. Ett ställe där kockens svar på vår fråga om vi får ta Totte med oss in om han sitter snällt i ett hörn, svarar: "I ett hörn, varför då? För min del får han gärna sitta mitt i rummet! Det var det dummast jag hört, klart hunden får gå med!"

Dagen blev ljusare och våra leenden bredare. Och inte brydde vi oss ett dugg om höjda ögonbryn från tvåbenta besökare som satt vid borden runt omkring. Vi hade den franske kocken på vår sida. En fransk kock som inte endast har en synnerligen trevlig inställning till familjens näst yngste medlem (han har en halv lillebror, vår hårige vän - men denne var på andra äventyr denna dag) , kocken lagar dessutom mycket god mat, bakar gott bröd och blandar fin-fin sallad. 

Idag blev det alltså inte frukost ute i vimlet utan lunch - vilket inte är fy skam det heller.

Med magar hungriga på mat för magen och sinnet på ögongodis för själen styrde vi kosan ut på Hisingen, Sveriges femte största ö, för att besöka Stora Holms Säteri. Det som främst lockade denna gång var den för dagen nyöppnade butiken"Butik Stora Holms Säteri" men även "Salt och Kök" fick ett besök. Det är vilsamt och uppiggande på samma gång att se och njuta av vackra produkter och detta finns det gott om på Stora Holm. Vackra linnedukar, goda marmelader, härliga ostar, frodiga växter och doftande bröd.

Just doften av det goda brödet (som lagts i påse för transport hemåt, gjorde att ljudet från våra magar lät all högre. Men inte ville vi att vår lille hårige kompis skulle bli hänvisad till bilens kyla. Alltså ställdes frågan till den franske kocken som huserar på "Franska Skafferiet" och som då levererade ovan nämnda bevingade svar. Man får ta hunden med sig in i, ja, inte himlen men väl, matsalen. Inte så dåligt det heller.




På dagens soppbord fanns det Linssoppa och Gulaschsoppa att välja emellan. Eftersom det är soppbuffé så kan man smaka på båda! Önskade man lite mer kraftig mat så fanns det 
b la Fetaost biffar med potatisgratäng att njuta av. 





Ingen lunch är väl komplett utan en konstfärdigt blandad sallad och efter allt detta en riktigt god dessert? Nej, vi tänkte väl det! Hallonpaj med vaniljsås, och chokladkaka med grädde krönte vår lunch.




Om man nu inte vill äta lunch så kan man ju alltid njuta av en kopp kaffe med härligt tilltugg. Vi tror nog att den fyrfota vännen är lika välkommen, vilket som!








www.storaholmssateri.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar