lördag 3 mars 2018

Valvfynd

De vitmålade källarvalven i huset mitt i stenstaden lockar med "Frukostbuffe" på sin inkastare. Det bästa sättet att bli av med en frestelse är ju som bekant att falla för den, och det gör vi så gärna!

Vi tar ett par steg ner i de inte alls mörka källarvalven. I
Café and the bakery är lokalen ljus och välkomnande.
Det första vi ser är den välfyllda glasdisken med dagens
bakverk. 
På något sätt påminner det om godisbutiken i boken om
Pippi Långstrump. Välfyllda fat i olika nivåer. Smörgåsar
och bakverk. Kakor och bullar. Limpor och frallor. 

Choklad av finare sort och mycket, mycket mer.

Vi är som inte är på jakt efter att fylla godispåse eller 
kaffebröd till 11 kaffet vi har mer att finna. Frukostbuffén!

Vi tycker om just frukostbuffé. Det är härligt lyxigt att få gå och välja och vraka av gott bröd, pålägg, youghurt och ägg. 

Fylla på kaffekoppen när den blivit tom och kanske fylla ett glas med solsken i form av apelsinljuice.


Här fann vi bröd av alla fasoner, nybakt och vissa fortfarande ljumna. Ost, lufttorkad skinka, lite grövre pastej och riktigt röd medvurst. Hela frukosten andades av frukostar vi njutit av i södra Tyskland eller Österrike.

Criossanterna var av mindre modell men spröda och ljumna.
Att försöka välja den marmelad vi vill lägga i dem blev ett äventyr. Marmeladerna som erbjöds var nämligen många till antalet. Valet föll tillslut på klassisk apelsinmarmelad och kanske mindre traditionellt, körsbärsmarmelad.

Det visade sig vara goda val. Apelsinmarmeladen bar även den en smak som förde tankarna utomlands och körsbärsmarmelande var frisk och fin.

Kaffet då, ja, kaffet det var både varmt och riktigt gott vanligt kaffe. Och det tyckte vi kändes skönt med hög igenkänningsfaktor bland alla andra kontinentala smaker.

En annan igenkänningsfaktor stod de små påsarna nötcreme för. De små påsar som så gärna fann sin väg ner i barndomens godispåsar och som då det begav sig kostade 50 öre stycket. Ett alternativ till Nutella gissar vi!, 

Vi känner att vi i detta café har funnit en pärla. En pärla som bara legat och väntat på att bli funnen. Den är väl värd att letas efter!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar