Själva ordet restaurang eller restaurant kommer av det franska restaurer, vederkvicka,
vilket i sin tur kan härledas till latin restaurare, återuppbygga.
Denna lite ur
väderhänseende dystra söndagsmorgon har vi bestämt oss för att pigga upp oss
med just frukost på lokal. Framförallt hustrun är en stor påhejare av frukost
på lokal. Antagligen för att maken i vår tvåsamhet då kommer ur sängen lite
tidigare än normalt och dagen blir på så sätt längre. Mer tid att njuta av helt
enkelt.
Dagens
utflyktsmål är den emenenta Restaurang Enoteca Maglia på Slottskogsgatan 46.
Vi
hade blivit varse om att där erbjöds frukost, eller Colazione om man är lite
släng i det Italienska språket, lördagar
och söndagar mellan kl 9,30 och 11.30. Sagt och gjort och skam att sägas satte
vi oss i bilen (vilket man inte behöver, går bra att ta sig dit med spårvagn) och
begav oss genom den folktomma staden. Vi har så smått börjat vänja oss vid
tomma och ödsliga gator. Något gott medför kanske ett EU-topp möte trots allt.
Det var inte
svårt att hitta en parkering på Slottskogsgatan, inte var det dyrt heller.
Trots att vi (hustrun) glömde avsluta parkeringen i appen, först när bilen var
inlämnad för däckbyte och det hulda paret satt på spårvagnen hem blev
parkeringen avslutad, så uppgick inte avgiften till mer är 3 kronor.
Frukosten som
serverades i vinotecet (visste ni förresten att Enoteca betyder vinbutik) vägg
i vägg med resturangdelen. Baren var uppdukad med, som vi föreställer oss, en
colazione av mått. Självfallet fanns Nutella, hustrun gjorde en piruett av pur
glädje, söta croisanter, nyttiga och goda smothies gjorda av bär, frukt och
grönsaker i en ljuvliga kombinationer. Yoghurt med müssli och självklart frukt,
juice och kaffe.
Längst borta på bardisken stod en skylt som gjorde oss nyfikna.
Inte mindre än
två olika sorters smörgåsar tillverkades efter önskemål direkt av den trevliga
och piggögda unga dam som stod bakom disken.
Livet är som
gjort för att njutas av. Under tiden som vi sitter i den sköna ombonade och
trivsamma miljön och njuter av alla godsaker tillsammans med det goda kaffet
drömmer vi oss söder ut och till solen, värmen och olivlundarna i vårt eget
paradis, ända tills vi lyfter blicken från varandra och kikar ut genom
fönstret. Det är inte längre vatten som strilar ner för rutan. Snön vräker ner
och skymmer sikten över Mariaplan. Vintern har kommit hit och vi är så
tacksamma över att vi sitter inne i värmen. En kaffekopp till tar vi allt, innan
vi beger oss ut i modden.
Öppettider:
/www.enotecamaglia.se/
LUNEDÌ (Måndag) - VENERDÌ (Fredag)
11:30 - 14:00 Lunch
17:00 - Till sent
(Fredagar: Aperitivo/AW 16:00 - 18:30)
(Fredagar: Aperitivo/AW 16:00 - 18:30)
COLAZIONE - FRUKOST
SABATO (Lördag) - DOMENICA (Söndag)
09:30 - 11:30 Frukost
12:00 - Sent
BENVENUTI
Kontakt & bordsbokning
Slottsskogsgatan 46
414 70 Göteborg Sverige
414 70 Göteborg Sverige
031-14 24 00
enoteca@maglia.se
enoteca@maglia.se



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar