söndag 19 november 2017

Gå på lokal

 Att gå på lokal alltså att– gå ut på pub eller restaurang tycker vi definitivt är ett av livets goda. Oavsett om man kommer att få njuta frukost, lunch eller middag så är det ändå ett nöje att få "gå på lokal".

Själva ordet restaurang eller restaurant kommer av det franska restaurer, vederkvicka, vilket i sin tur kan härledas till latin restaurare, återuppbygga.

Denna lite ur väderhänseende dystra söndagsmorgon har vi bestämt oss för att pigga upp oss med just frukost på lokal. Framförallt hustrun är en stor påhejare av frukost på lokal. Antagligen för att maken i vår tvåsamhet då kommer ur sängen lite tidigare än normalt och dagen blir på så sätt längre. Mer tid att njuta av helt enkelt.

Dagens utflyktsmål är den emenenta Restaurang Enoteca Maglia på Slottskogsgatan 46. 
Vi hade blivit varse om att där erbjöds frukost, eller Colazione om man är lite släng i det Italienska språket,  lördagar och söndagar mellan kl 9,30 och 11.30. Sagt och gjort och skam att sägas satte vi oss i bilen (vilket man inte behöver, går bra att ta sig dit med spårvagn) och begav oss genom den folktomma staden. Vi har så smått börjat vänja oss vid tomma och ödsliga gator. Något gott medför kanske ett EU-topp möte trots allt.

Det var inte svårt att hitta en parkering på Slottskogsgatan, inte var det dyrt heller. Trots att vi (hustrun) glömde avsluta parkeringen i appen, först när bilen var inlämnad för däckbyte och det hulda paret satt på spårvagnen hem blev parkeringen avslutad, så uppgick inte avgiften till mer är 3 kronor.


Frukosten som serverades i vinotecet (visste ni förresten att Enoteca betyder vinbutik) vägg i vägg med resturangdelen. Baren var uppdukad med, som vi föreställer oss, en colazione av mått. Självfallet fanns Nutella, hustrun gjorde en piruett av pur glädje, söta croisanter, nyttiga och goda smothies gjorda av bär, frukt och grönsaker i en ljuvliga kombinationer. Yoghurt med müssli och självklart frukt, juice och kaffe.



Längst borta på bardisken stod en skylt som gjorde oss nyfikna.



Inte mindre än två olika sorters smörgåsar tillverkades efter önskemål direkt av den trevliga och piggögda unga dam som stod bakom disken.
Livet är som gjort för att njutas av. Under tiden som vi sitter i den sköna ombonade och trivsamma miljön och njuter av alla godsaker tillsammans med det goda kaffet drömmer vi oss söder ut och till solen, värmen och olivlundarna i vårt eget paradis, ända tills vi lyfter blicken från varandra och kikar ut genom fönstret. Det är inte längre vatten som strilar ner för rutan. Snön vräker ner och skymmer sikten över Mariaplan. Vintern har kommit hit och vi är så tacksamma över att vi sitter inne i värmen. En kaffekopp till tar vi allt, innan vi beger oss ut i modden.



Öppettider:
/www.enotecamaglia.se/   
LUNEDÌ (Måndag) -  VENERDÌ (Fredag) 
11:30 - 14:00 Lunch
17:00 - Till sent
(Fredagar: Aperitivo/AW 16:00 - 18:30)

COLAZIONE - FRUKOST
SABATO (Lördag) - DOMENICA (Söndag)
09:30 - 11:30 Frukost
12:00 - Sent


BENVENUTI
Kontakt & bordsbokning
Slottsskogsgatan 46
414 70 Göteborg Sverige
031-14 24 00
enoteca@maglia.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar