När magen började kurra i höjd med Ljungby beslutade vi oss för att, även om natten skulle tillbringas i Växjö, äta vår lunch i Kosta redan idag. Vår inköpslista var ganska lång och det är alltid trevligt att ha gott om tid på sig. Det regnvåta landskapet passerade utanför bilens fönster när vi körde förbi välbekanta hållpunkter utefter vägen. Hur många gånger har vi inte åkt denna vägen fram och åter till Kosta då maken arbetade där?!
På orten finns även annan outlet där det bla går bra att göra fyld i sportaffär och bokhandel. Det finns något för var smak.
När vi ändå talar om smak så kommer vi att tänka på att anledningen till att vi åkte till Kosta lite i förväg var ju att äta lunch. Idag hamnade vi på Kosta Brukskafé.
Ett fantastiskt fint kafé inrett med bland annat glaskonst av Anna Ehrner. Att sitta där och känna doften av brinnande vedklabbar från gjutjärnskaminen blandas med dofter av kaffe och varmt bröd medan regnet rinner ner för rutans utsida är verkligen nöjsamt. Kaféet är inrett med udda bord och stolar och uttjänta arbetsredskap från glashyttan. Det blir både personligt och intressant och ger upphov till idel nya samtalsämnen.
Vi gjorde våra inköp och vände sedan kosan väster ut igen för att checka in på det fina hotell vi bokat rum på för natten. Under veckan som varit har vi sökt på webben efter ett hotell i Växjö eftersom Kosta Boda Arthotel, där vi skall bo natten mellan söndag och måndag, är helt fullt lördag-söndag.
Det var inte svårt att hitta hotell Esplanad.
Hotellet ligger på Norra Esplanaden precis i centrum och på nättopp krypavstånd till Växjös långa gågata. Detta passar oss så bra så eftersom vi hoppas få äta middag på PM och Vänner.
Vi blir inte besvikna. Hotellet är trevligt och ljust. Litet och familjärt.
Vi checkar in. Bär upp väskorna till rummet och beger oss ut på stan för att äta middag hos PM och vänners bistro.
Det var inte långt att gå, men hade varit värt att gå långt för.
Förrätterna bestod av Rimmad Fröyalax med pumpa och havtorn från Öland samt pistagenötter och krasse samt Soppa på oxsvans och Botulfs rödbetor, serverade med bakad rödbeta, rostade hasselnötter och portvinsgelé. Till huvudrätt och efterrätt lyckades vi enas om Bakad rödingfilé med stekt purjlök och variation på jordärtskocka. Till sist Chokladpudding på Valhrona Manjari med Karamellisead pumpa, havtornsglass och varm kolasås med ingefära.
Så vackert, så trevligt och så gott. Vi åt och njöt. Vi njöt av vin, must och den vackra lokalen och vänlig, uppmärksam och trevlig personal.
www.kostabodaarthotel.se
www.hotelesplanad.com
www.pmrestauranger.se/sv/bistro
Det var inte svårt att hitta hotell Esplanad.
Hotellet ligger på Norra Esplanaden precis i centrum och på nättopp krypavstånd till Växjös långa gågata. Detta passar oss så bra så eftersom vi hoppas få äta middag på PM och Vänner.
Vi blir inte besvikna. Hotellet är trevligt och ljust. Litet och familjärt.
Vi checkar in. Bär upp väskorna till rummet och beger oss ut på stan för att äta middag hos PM och vänners bistro.
Det var inte långt att gå, men hade varit värt att gå långt för.
Förrätterna bestod av Rimmad Fröyalax med pumpa och havtorn från Öland samt pistagenötter och krasse samt Soppa på oxsvans och Botulfs rödbetor, serverade med bakad rödbeta, rostade hasselnötter och portvinsgelé. Till huvudrätt och efterrätt lyckades vi enas om Bakad rödingfilé med stekt purjlök och variation på jordärtskocka. Till sist Chokladpudding på Valhrona Manjari med Karamellisead pumpa, havtornsglass och varm kolasås med ingefära.
Så vackert, så trevligt och så gott. Vi åt och njöt. Vi njöt av vin, must och den vackra lokalen och vänlig, uppmärksam och trevlig personal.
www.kostabodaarthotel.se
www.hotelesplanad.com
www.pmrestauranger.se/sv/bistro



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar