söndag 3 juni 2018

Morgondopp

Vi har detta år begåvats med en försommar a la paradiset. Det är med stor sannolikhet så att många plågas av värmen . Ja, det är så pass varmt att man i press  och radio vill påminna oss att vara extra uppmärksamma på våra unga och gamla eftersom de, av diametralt olika anledningar, kan komma att drabbas av vätskebrist och värmeslag. 

Eftersom varken maken eller jag längre, av andra än oss själva, räknas till den första gruppen, men av våra barn nog räknas till grupp nummer två, lämnade vi vår "gata i stan" i arla morgonstund denna söndagsmorgon njuta av frukost i gräset och tillse att kroppen tillförs allsköns nyttigheter, just så som vi blivit rekommenderade av koka herrar och damer i etern .

Vår bostad ligger bekvämt nära såväl sjö som hav, det är skönt att kunna välja, i dag blev det sjö.
Skam att säga så var vi här i går morse också men då missade vi att ta frukosten med oss utan njöt då endast av svalkande morgondopp. Men att inte ta med frukost det var ett misstag vi inte ville upprepa.

Sagt och gjort.  Trots att gårdagskvällen  tillbringades i glada vännerslag med god mat och dryck, härliga samtal och havsutsikt så fann vi oss vakna och pigga när solen strök över takåsarna och kittlade oss på näsan.

Kylväskan fylldes med yoghurt, jordgubbar, kokta ägg, mjölk, termos med kaffe  ( verkar knäppt att lägga den i kylväska, jag vet men ibland måste vi vara praktiska) och det som blivit det lilla extra för maken- en smörgås!

Vi tog plats i bilen och körde genom en morgontyst och soldränkta stad till insjön i grannkommunen.  Lite förvånade inser vi att vi faktiskt inte är ensamma. Men det är härligt med barnskratt och vattenplums som bakgrundsljud i sommarvärmen,  liksom termoskaffe, yoghurt och jordgubbar ur plastburk. Och visst är det väl konstigt hur mycket godare kalla ägg är att äta ur handen än varma i äggkopp, vilka är goda de med.

Hurra för sommarfrukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar