torsdag 4 oktober 2018

Kanelbullens dag

"Jag undrar hur många länder på vårt klot som firar sitt lands nationalkaffebröd" funderar jag när jag på kanelbullens dag rör ihop ännu en bulldeg, nummer två denna vecka. Den första satsen är sedan länge levererad till väntande sydlänningar. Det känns på något sätt lite märkvärdigt att står här och lyssna på den lokala radiokanalen som endast spelar nationell musik och baka något så känns så svenskt. Råvarorna är så lika de jag finner hemma men har trots allt egenskaper som lite skiljer sig från det "gamla vanliga". Mjölet är lite mer finmalet och smöret mindre salt.  Men övning ger färdighet.


Vissa saker har vi dock funnet skiljer sig från det vi är vana vid. Kanelen exempelvis är av annan art här. Liknar ceylonkanel. Pärlsocker finns inte. I alla fall inte i våra vanliga butiker. Så då vi med glädje transporterar dessa två nödvändigheter får även kardemumma åka med. Den tror jag emellertid att vi lika gärna kunde köpa här.



Våra kära grannar här nere har lärt sig känna igen doften av kanelbullar som emellanåt letar sig ut genom vår öppna stalldörr. 
När bullarna väl är klara brukar det betyda att vi ger oss av ut för att leverera dem till väntande vänner. Men idag är det kanelbullens dag och även om några ska finna sin väg till andra casitas här på berget får allt några stanna kvar.
Inte nog med att det ÄR kanelbullens dag så fyller maken år imorgon. Och det finns inte mycket han uppskattar så som en kanelbulle på födelsedagsbrickan.

                         Glad kanelbullens dag!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar